דף הבית
אינסוף ומידע
חרב סינית
טאי-צ'י בגן החיות
לחזור לאתר "החיים כדרך"
08-8596831 (לא בשבת)
derech.net@gmail.com

החלפת גגות רעפים, פינוי אסבסט שירותי טקסט ותסריטאות קלאב הוטל אילת עוצמת הרכות

Tai Chi Chuan

 טאי צ'י צ'ואן - אומנות סינית פנימית רכה 

שיטות אמנות לחימה אחרות

אייקידו


באדיבות מורה לאייקידו ואיאיידו זאב ארליך.
מתוך מגאזין האייקידו בעברית בעריכת זאב ארליך

מה זה אייקידו?
האייקידו היא אמנות לחימה יפנית אשר הומצאה במאה ה-20 על ידי מוֹרִיהֶיי אוּאֶשִׁיבָּה. במישור הטכני, האיקידו הינה אמנות לחימה הדוגלת בהצטרפות אל ההתקפה ושימוש בכוחו ובתנועתו של התוקף, תוך הימנעות ככל האפשר מפגיעה חמורה בתוקף. על פי הגדרת המייסד, האימון באייקידו מיועד לשיפור עצמי וחברתי ולטיפוח הרמוניה ושלום. האייקידו מלמדת אותנו פתרון עימותים ללא אלימות ובדרכי שלום. באיקידו לא נלחמים זה בזה וגם לא מקיימים תחרויות. במקום להתנגד או לפגוע בתוקף, אנו לומדים להצטרף את תנועתו ואל כוונתו ולהביאו אל מצב בו הוא לא יוכל לפגוע בנו ולא לתקוף שוב.

המסר הגדול של מייסד האייקידו הוא שהאייקידו לא נועד לנצח את היריב אלא לנצח את עצמך - "המטרה של האיקידו היא לא להביס את האחרים אלא להביס את השלילי אשר שוכן בנפשך ולמנוע את תפקודו."
המייסד תיאר את הרעיון הזה באמרה: "נצחון אמיתי - נצחון על עצמך".
מייסד האייקידו התיחס אל האיקידו כאל כלי לשיפור חברתי בזכות אימון הגוף והנפש.

השם איקידו מורכב משלוש מילים: איי, קי, דו:
איי
"אַיי" או "הרמוניה" היא אחד המאפיינים של האייקידו. האימון יוביל אותך להרמוניה פנימית, להרמוניה עם הזולת, ולהרמוניה עם הסובב.

קי
משמעות המושג "קִי" העסיקה ומעסיקה אמנים, פילוסופים, מדענים, לוחמים ואנשי רוח רבים מזה אלפים בשנים. בכתבים סיניים קדומים, מאות רבות לפני הספירה, במגילות עתיקות עוד יותר שנכתבו בהודו, ובמאמרים מהמאה ה21 מנסים עדיין להפיג את המסתורין ולעמוד על טיבו ומשמעותו. רבים מדברים אודותיו אך באיקידו פשוט מיישמים אותו. אפשר לתאר את "קי" כאנרגיה אשר ממנה נוצרו כל הדברים ביקום, ואשר נמצאת כמובן בכל אחד ואחת מאיתנו. "קי" יכול להיות חזק, ויכול להיות חלש. אנו יכולים להכיל הרבה "קי" או מעט "קי". האימון בהרמוניה בין ה"קי" שלנו, לבין זה של הזולת מהווה למעשה את המאפיין העיקרי של האייקידו ואת משמעות שמו.

דו
למילה "דו" - "דרך" מיוחסת המשמעות הפילוסופית אשר מאגדת למעשה את האמנויות המסורתיות של יפן (וארצות נוספות באסיה). הרעיון הוא שהקדשה עצמית לאמנות וליישום מהותה, תוביל להתפתחות אישית וחברתית ולהארה רוחנית.

לראש הדף

סגנונות וזרמים שונים בעולם האייקידו
מאת עידו בלום
מתוך מגאזין האייקידו בעברית בעריכת זאב ארליך ינואר 2006

אַייקִיקָאי אייקידו
זהו ארגון הגג המרכזי של האייקידו, אשר בראשו עומדים בני משפחתו של מייסד האייקידו מוֹרִיהֵיי אוּאֵשִיבָּה, המכונה אוֹ-סֵנְסֶיי. ארגון האייקיקאי נוסד על ידי קישוֹמָארוּ אואשיבה, בנו של או-סנסי, בחסות פדרציית האייקידו הבינלאומית בשנות ה40. כיום עומד בראשו (מכונה בתואר "דוֹשוּ") נכדו של או-סנסיי – מוֹרִיטֵרוּ אואשיבה. הדוג`ו המרכזי ("הוֹמְבּוּ דוג`ו") נמצא בטוקיו. זהו סגנון האייקידו הנפוץ ביותר ומכונה לעיתים "אוּאֵשִיבָּה אייקידו", אם כי למעשה לא מדובר בסגנון אחיד אלא כאמור בארגון גג אשר תחתיו מצויים מורים המלמדים בגישות שונות, בדגשים אחרים ובסגנונות רבים. האייקידו של או-סנסיי עבר שינויים והתפתחויות במהלך חייו. בכפוף להסתייגות כאמור, ניתן לומר באופן כללי כי אייקיקאי אייקידו מאופיין בעיקרו בתנועות גדולות וזורמות, תוך דגש על תוכנית לימודים סטנדרטית ודגש מועט על אימון בכלי נשק.

יוֹשינְקָאן אייקידו
בית הספר לאייקידו שהוקם על ידי גוֹזוֹ שִיוֹדָה, תלמידו של או-סנסי, ב1955. הטכניקות של יושניקאן אייקידו משקפות מאוד את אימוניו של שיודה באייקי-בּוּדוֹ בקוֹבּוּקָאן דוג`ו של מוריהיי אואשיבה לפני המלחמה. סגנון זה מכונה לעיתים "הסגנון הקשה", משום שהוא התוצאה של התקופה המפרכת שבילה שיודה בלימודיו אצל אואשיבה. תוכנית האימונים הבסיסית מוגדרת בצורה ברורה וטכניקות רבות מתורגלות באופן דומה לקַאטָה, בעיקר בשלבים הראשונים. הפדרציה הבינלאומית של יושינקאי אייקידו הוקמה ב1990. ביושניקאן קיימות כ-150 טכניקות אשר מתורגלות שוב ושוב ומאפשרות לתלמידים לשלוט בטכניקות הנותרות (כ3000 סה"כ).

שִינְשִין טוֹאִיטְסוּ אייקידו
אייקידו עם גוף ונפש מתואמים. מכונה גם קי נוֹ קֵנקיוּקָאי - אגודת הקי (Ki Society), או קי אייקידו. זהו שמו של בית הספר שהוקם באופן רשמי על ידי קוֹיצ`י טוֹהֵיי, תלמידו של או-סנסי, ב1974, המדגיש את מושג הקי וכולל סדרת תרגילים וטכניקות נשימה לפיתוח הקי, בשילוב עם טכניקות אייקידו רכות וזורמות. גישה זו מחדדת את ראיית האייקידו כדרך ללמוד כיצד להיות אחד עם היקום באמצעות עקרון הקי של "תודעה/נפש מניעה את הגוף" ויישום עקרונות הקי בחיי היומיום. הרעיון הוא שידיעה נכונה של מצב התודעה/נפש, מאפשרת להתמודד עם בעיות שלפנינו.

טוֹמיקי אייקידו (שוֹדוֹקאן אייקידו)
סגנון אייקידו שפותח על ידי קֶנג`י טומיקי, פרופסור לחינוך גופני באוניברסיטת וואסֵדה, שלמד לראשונה ממוריהיי אואשיבה ב1926. למרות שתכנית הלימודים השיטתית והלוגית שטומיקי פיתח היא למעשה החידוש העיקרי שלו, פעמים רבות מתמקדים בעיקר בהוספה של תחרויות לאייקידו כאלמנט השנוי ביותר במחלוקת. טומיקי בנה את האייקידו שלו לפי מודל הג`ודו של ג`יגורו קאנו מייסד הג`ודו והתכוון להביא לקבלתו לתוך מערכת החינוך היפנית וכספורט בתחרויות בינלאומיות. פיתוח התחרות נעשה בעיקר באוניברסיטת וואסדה ב1953 כאשר טומיקי החל לערוך נסיונות עם חברי מועדון הג`ודו. ב1958 הוכר מועדון האייקידו של אוניברסיטת וואסדה באופן רשמי ע"י הנהלת האוניבסיטה, בתנאי שיערכו תחרויות בין-אוניברסיטאיות. השיטה המוקדמת ביותר של תחרויות, טוֹשוּ ראנדורי, הייתה דומה לג`ודו, כאשר שני המתחרים משתמשים בטכניקות הגנה והתקפה במטרה לבצע טכניקות אייקידו כהלכה. כיום השיטה התחרותית העיקרית היא טאנטוֹ ראנדורי, כאשר מתחרה אחד חמוש בסכין-דמה אשר מוחלף לאחר מחצית של דקה וחצי או שתי דקות. ניתן לזכות בנקודות בהתקפת סכין מוצלחת או בביצוע של טכניקת אייקידו. בנוסף לכך קיימות תחרויות תצוגת קאטה.

סֵידוֹקאן אייקידו
סגנון של אייקידו שנוסד בארה"ב על ידי רודריק קוֹבַּאיַאשי ב1981. קיימת השפעה ניכרת של העקרונות והטכניקות של שינשין טוֹאיטסוּ אייקידו של קוֹיצ`י טוֹהֵיי. קנג`י המילה "סֵי" משמעותו "אמת עמוקה" ואחד העקרונות המרכזיים של סידוקאן היא בחינה אמיתית של טכניקות ופילוסופיה ועידון האמנות להתאמתה לחיים המודרנים. התנועות נוטות להיות קצרות וחסכוניות.

קוֹקִיקָאי אייקידו
ארגון שהוקם בארה"ב ב1986 ע"י שוּגִ`י מַארוּיַאמָה. מארויאמה החל להתאמן ב1955 אצל קויצ`י טוהיי ולאחר מכן אצל מוריהיי אואשיבה. ב1966 הוא הוזמן לארה"ב ע"י אגודת הקרטה והג`ודו של אוהיו. כאשר הגיע לארה"ב, הוא התרשם שהאופן בו היה רגיל ליישם את טכניקות האייקידו לא פעל בארה"ב בצורה יעילה כפי שהיה רגיל ביפן. מארויאמה שמר על העקרון של או-סנסי של שימוש בכוח מינימלי בלבד אך יישום עקרון זה נעשה בטכניקות העונות על המציאות של טכניקות לחימה מודרניות בלא נשק. קוקיקאי אייקידו מאופיין בהתקפות ריאליסטיות וממוקדות, ותגובות זורמות אשר באמצעות תזמון וקצב מוציאות את היריב משיווי משקלו לחלוטין לפני ביצוע טכניקת הטלה.

אִיוַואמָה-ריוּ אייקידו (איוואמה שִינְשִין אַייקי שוּרֵן קָאי)
בעבר היה זה סגנון משנה שהשתייך למעשה לאייקיקאי. איוואמה-ריו אייקידו היה מונח בלתי רשמי המתייחס לאייקידו שלומד באיוואמה ע"י מוֹריהִירוֹ סָאיְטוֹ, אחד התלמידים הקרובים ביותר של מוריהיי אואשיבה. לאחר מותו של מוריהירו סאיטו באמצע שנת 2002, החליף אותו בנו - היטוהירו סאיטו ובסוף 2003 החליט על פרידה סופית מארגון אייקיקאי והקמת ארגון נפרד בשם איוואמה שינשין אייקי שורן קאי. מבחינה טכנית כולל זרם זה דגש על הקשר בין תנועת גוף, בּוֹקֶן (חרב עץ) וג`וֹ (מוט עץ) וישנו דגש רב על אימון עם כלי נשק אלו. סגנון אייקידו זה משקף את האייקידו של או-סנסי כפי שלומד בסביבות השנים 1946-1955 ומכיל טכניקות נוספות על אלו המתורגלות כיום באייקיקאי הומבו דוג`ו.

טֵנְדוֹ-ריו אייקידו (טנדוקאן)
נוסד ע"י קֶנְגִ`י שִימִיזוּ ב1972. שימיזו היה אחד מהתלמידים הצעירים והאחרונים של אואשיבה וטנדו-ריו אייקידו משקף את השלב האחרון בפיתוח האייקידו של אואשיבה. טנדו-ריו מאופיין בתנועות ארוכות וברורות וזרימה הרמונית וטבעית. זהו סגנון מאוד שליו ורגוע. העקרון החשוב ביותר הוא לא לפגוע בבן הזוג, תוך הדגשת הרעיון שהאוקה והנאגה אינם אויבים, אלא מתרגלים יחד את התנועות והטכניקות - לכן על המגע להיות תוך כבוד והתחשבות.

אייקי מַאנסֵיידוֹ (מאנסייקאן אייקידו)
מאנסייקאן היה שמו של הדוג`ו שהוקם ב1954 על ידי קַאנְשוּ סוּנַאדוֹמָארִי סנסיי, תלמידו של או-סנסיי. ב-1969, לאחר מותו של או-סנסיי, פרש סונאדומארי סנסיי מאייקיקאי וגיבש את הדוג`ואים תחתיו כארגון עצמאי תחת השם "מאנסייקאן אייקידו". בשנת 1999 שונה השם ל"אייקי מאנסיידו".

קוֹרִינְדוֹ אייקידו
סגנון אייקידו שנוסד ע“י מינוֹרוּ הִירָאי. זוהי למעשה שיטה נפרדת מהאייקידו של מוריהיי אואשיבה ומבוססת על שיטות מקור שונות. קורינדו אייקידו מאופיין ע“י תנועת מותן מתוחכמת המאפשרת שילוב של עבודה רכה ותנועה מינימליסטית. קורינדו אייקידו כולל שימוש בכלי נשק שונים הקיימים בג`ו-ג`וטסו היפני המסורתי.

יוסֵיקאן אייקידו
פירוש השם "יוסֵיקאן" הוא "המקום בו נלמדת האמת". זוהי אמנות לחימה שפותחה על ידי מינוֹרוּ מוֹצִ`יזוּקי המשלבת אלמנטים של אייקי-בודו של אואשיבה שלפני המלחמה, קרטה, ג`וג`יטסו קנג`יטסו וקוֹבּוּדוֹ. יוסיקאן אייקידו שומר על הלוחמתיות של אייקיג`וג`יטסו ואייקיבודו שלומדו על ידי אואשיבה לפני מלחה"ע II. פוטנציאל ההגנה העצמית הוגבר על ידי הוספת אגרופים, בעיטות, חניקות והטלות-הקרבה לרפרטואר של יוסיקאן אייקידו. הוספת גורמים אלו מאפשרת גם התמודדות עם התקפות אמיתיות ומציאותיות יותר. יש דגש על התאמת הטכניקות לכל אדם לפי יכולתו ולא בהכרח ביצוען כפי שביצע מוריהיי אואשיבה או מורים אחרים אחריו.

שִינְוָוה טָאידוֹ / שִינְאֵי טָאידוֹ
אומנות לחימה שנוסדה ע"י נוֹרִיאָקי אִינוֹוֶה, אחיינו של מוריהיי אואשיבה. אינווה התאמן יחד עם אואשיבה עוד בדאיטו-ריו אייקי-ג`וג`יטסו ובמהלך פיתוח הטכניקות החדשות. כאשר אואשיבה שינה את שם השיטה לאייקידו, המשיך אינווה ללמדה תחת השם אייקי-בודו ולאחר מכן שינה אותו לשינווה טאידו. שינווה טאידו דומה ליושניקאן אייקידו, משום שגם היא משקפת את התקופה המוקדמת של אייקי-בודו שלפני מלחה"ע II. הטכניקות מתאפיינות בכך שלהבדיל מאייקידו, לעולם אין היפוך של כיוון ההתקפה, אין תנועות מעגליות שלמות, אלא רבע סיבוב או חצי סיבוב ככל הניתן, אין כמעט הובלה של התוקף עד הקרקע וריתוקים, אלא ככל הניתן מאפשרים לתוקף ליפול בחופשיות במהלך האימון. באייקידו יש לעיתים שימוש במכות ואגרופים, בשינווה טאידו אין שימוש במכות כלל.

נִיהוֹן גוֹשִין אייקידו
אומנות לחימה שנוסדה על ידי שוֹדוֹ מוֹריטָה ב1946. מוריטה ששילב אלמנטים ועקרונות מדאיטו-ריו אייקי-ג`וג`יטסו יחד עם ג`ודו, קובודו, קרטה ואומנויות נוספות על מנת ליצור שיטה חדשה ויעילה. ניהון גושין אייקידו שם דגש על תנועה וזרימה, אך שונה מבחינה פילוסופית מהאייקידו של אואשיבה בכך שהדגש העיקרי הוא הגנה עצמית ויעילות.

קינומיצ`י
פירוש השם הוא "דרך הקי". זוהי אומנות תנועה שפותחה ע"י מַסָאמִיצִ`י נוֹרו (דאן 6 באייקיקאי)ֹ בשנות ה70 בצרפת. הוא החל להתאמן באייקיקאי הומבו דוג`ו ב1955 ועזב לצרפת ב1961. בקינומיצ`י מבוצעות תנועות דמויות אייקידו באופן איטי.

לראש הדף


BinyaNet SEO     כל הזכויות שמורות                   Valid HTML 4.01 Transitional