התפתחות אישית, רפואה הוליסטית
החיים כדרך - הדרך לחיים!
דרך למודעות עצמית
מדורי האתר
החלפת גגות רעפים, פינוי אסבסט שירותי טקסט ותסריטאות קלאב הוטל אילת עוצמת הרכות מים חיים
   הניגון היהודי דף הבית   »   השירה והנגינה היהודית

השירה והנגינה היהודית

ניגונים חסידים - מרדכי ברוצקי
השירה והנגינה תופסות מקום מאוד חשוב בתורתנו הקדושה. כעדות מוכחת לזה ראוי לציין, שהשירה בפה והזמרה בכלים נזכרים פעמים רבות בכתבי הקודש, בתלמוד, בספרות הגאונים, הראשונים והאחרונים, ספרי הקבלה, המוסר והחסידות.

בתחילת צעדי עם ישראל מעבדות לחירות בצאתו ממצרים, כאשר נקרע לפניו ים סוף לגזרים, הביעו בנ"י את גודל שמחתם ואושרם ע"י שירה וזמרה לה': "אז ישיר משה ובנ"י את השירה הזאת" וגו'.
גם בנות ישראל יצאו בתופים ובמחולות ובשירה כמ"ש: "ותקח מרים הנביאה וגו' את התף בידה ותצאן כל הנשים בתפים ובמחלת" וגו'. זו הייתה שירת הים.

גדולה מעלתה של הנגינה עד שבכוחה להשרות רוח הנבואה על הנביא וכן להיפך, בכוחה לבטל ולהעביר רוח רעה מן האדם. ומטעם זה, הנביאים השתמשו בכלי שיר בעת השראת נבואתם.

על מנהגם של ישראל להשתמש בשיר וכלי זמר בעת התפילה ועבודת ה', יכולים אנו להיווכח מספר התהלים, אשר כולו מכיל שירות ותשבחות שהרבה מהן היו מנוגנים בכלי זמר, כידוע שמושג המילות: נחילות, שמינית, גיתית, אילת השחר, ידותון, שושנים, מחלת ושושן עדות כולן הן שמות כלי זמר ידועים בימי קדם.

ידוע שעבודת הלווים בשיר בעת הקרבת הקרבן הייתה מעיקרי העבודות במקדש, והשירה הייתה בפה וגם בכלי זמר.

כדאי אומנם להדגיש שעם כל החשיבות והיחס החיובי של תורת ישראל לשירה וזמרה ועל כל מעלותיהן, לא הייתה נחשבת השירה בישראל כמטרה לעצמה, כלומר, נגינה לשם יופי הנגינה בלבד כלשאר העמים. לא כן בישראל, אשר אצלנו הייתה חשובה הנגינה, רק כשהיא משמשת בתור אמצעי להתרוממות הרוח, להעלות במדרגות עליונות של נבואה, או בעלית ועליצות הנפש בהשתפכותה והתלהבותה בעבודת ה'.
לא הגיעה השירה, מנקודת מבט הדתית, למרום פסגת מעלתה ולאמיתת חשיבותה אלא כשמוליכה משלב אלי שלב בסולם הקודש של עליה והתרוממות הנפש, רק אז קיבלה את צורתה ומהותה האמיתית.

במשך אלפים שנות נדודים בגלות, עברה גם הנגינה הישראלית, כהרפתקאות משורריה, מדור לדור ומתקופה לתקופה במדינות ממדינות שונות.
טבעי הוא הדבר שבתהליך ארוך זה של המנגינה הישראלית, מוכרחת הייתה נגינה זו להשתנות מקצתה, ואף ללבוש צורות חדשות לרגלי הזמן, הסביבה והאווירה החיובית או שלילית , בה נתגלגלה שירתנו.

אינה דומה נעימת ויופי הניגון מתקופת התלמוד לאותה שהיו שרים בתקופת הגאונים ושלאחריה, ואינה דומה צורת וגוון נגינת יהודי ספרד וארצות המזרח, לגוונה וצביונה של נגינת היהודים בארצות המערב.

כידוע, שונה ונבדלת היא השירה והזמרה בכלל בכל חלקי העולם וארצותיו, שאף הן מובדלות ומשונות בתכונתן וצורתן. כי אומנם מנויה וגמורה מסוד חכמי הנגינה, שלא רק תנאי החיים השונים של האדם בזמנים ומקומות שונים הם הגורמים העיקריים לגלם ולנסח צורתה של הנגינה, אלא גם תנאי הטבע והאקלים שלעצמם משפיעים במידה רבה על גוונה ובת קולה. אחרת היא נגינת ההרריים – עם היושב על ההרים והגבעות, מקום אויר זך וצלול – מאותה המושרת בפי יושבי השפלה, מקום שדות וכרמים או על שפת נהרות ואגמים.




לראש הדף
   הנגינה היהודית דף הבית   »   השירה והנגינה היהודית

ברוח היהדות

פתיח המדור

חגים ומועדים

 חגים ומועדים  
חגים וניגונים 

גשר ליהדות

ניגונים חסידיים

 ניגון חסידי - ניגוני חב"ד  
ניגון חסידי - ניגוני חב 
 סיפורים על ניגונים  
סיפורים על ניגונים 
דיסקים ניגונים 

Facebook
derech.net@gmail.com       08-8596831     
בנייה וקידום האתר    BinyaNet SEO - קידום אתרים באינטרנט     כל הזכויות שמורות
Valid HTML 4.01 Transitional